در احادیث نماز برخی از افراد را فاقد ارزش و مردود به حساب آوردهاند که به چند نمونه اشاره میکنیم
بی تفاوتها
امام صادق علیهالسلام فرمود: نماز کسانی که نسبت به برهنگان و آوارگان جامعه بیتفاوتند قبول نیست.
حرامخواران
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمود: نماز حرامخواران مثل نمای ساختمان بر دیگ است.
بیتعهدان در خانه
رسول خدا صلاللهعلیهوآله فرمود:
نماز زنی که از درآمد شوهر بهرهمند میشود ولی به مسئولیت الهی خود عمل نمیکند پذیرفته نیست.
!تارکان زکات
در قرآن، در اکثر موارد، پرداخت زکات را در کنار برپاداشتن نماز آورده و در احادیث بسیاری آمده که نماز آنانکه زکات مال خویش را نمیدهند پذیرفته نمیشود.
روزی رسول خدا صلاللهعلیهوآله وارد مسجد شد و نه نفر را به جرم اینکه زکات نمیدادند از مسجد بیرون کرد سپس اقامه نماز نمود. آری رابطه با خدا باید در کنار رابطه با محرومان جامعه باشد.
افراد لاابالی
نماز کسی که اهل تقوا نیست یا رکوع و سجودش را در نماز به طور مطلوب انجام نمیدهد پذیرفته نیست .
حاقن و حاقب
یعنی کسی که بول و غایط خود را نگاه میدارد و بدینوسیله به خود فشار آورده و دچار ضررهای جسمی میشود.
این کار علاوه بر زیان برای سلامتی در نماز موجب عدم تمرکز فکر میشود و حضور قلب را از بین میبرد.
امام صادق فرمود: نماز چنین کسانی قبول نمیشود.
پیشنماز غیر محبوب
گاهی در مسجدی ممکن است مردم به پیشنمازی علاقه نداشته باشند و او را قبول نکنند ولی او به خاطر حفظ خود، حاضر نباشد مسجد یا پایگاه خود را رها کند، طبیعی است که چنین موردی موجب بروز برخورد و خلوت شدن نماز جماعت میشود در روایت نماز جماعت چنین کسانی مردود شمرده شده است .