سفارش تبلیغ
صبا ویژن

السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)
 
قالب وبلاگ

نام روزهای هفته‌ فرنگی از گاهنامه کهن ایرانی برگرفته شده است می دانیم که نام روزهای هفته در ایران باستان بدین گونه بوده است:

کیوان شید (شنبه):
نخستین روز هفته به نام کیوان شید نامگذاری شده است که تشکیل شده است از کیوان + شید. کیوان بعد از مشتری بزرگترین سیاره شمرده میشود که 700 برابر زمین است. آنرا زحل نیز نامیده اند. شید نیز به چم (معنی) نور و روشنایی است. از این رو روز نخست ایرانی حکایت از سیاره روشن و نورانی را دارد.

مهر شید (
یکشنبه):

روز دوم از هفته مهرشید است که مهر آن به چم (معنی) دوستی و مهربانی در پهلوی میتراست. مهر برگرفته شده از آئین هفت هزار ساله میترایی است. مهر همچنین ایزد عهد و پیمان است و در اوستا آمده است که هیچ چیز بر ایزد مهر پوشیده نخواهد بود. نامگذاری این روز به مهرشید حکایت از تعهدی است که بین مردمان باید برقرار باشد زیرا در ایران باستان پیمان شکنی و دروغ بزرگترین گناهان به حساب می آمده است. شید نیز به چم (معنی) روشنایی و نور می باشد.

مهشید (
دوشنبه):

مه بر گرفته شده از ماه است که این نیز از آیین میترایی کهن ایرانی آمده است. خورشید و ماه از تندیس های آئین میترایی بوده است که نشان از قدرت و پویایی جهان آفرینش داشته است. سومین روز هفته در ایران باستان به نام این نماد خداوند نامگذاری شد و آنرا مهشید به چم (معنی) ماه روشن و نورانی نام گذاشتند.

بهرام شید (
سه شنبه):

بهرام برگرفته شده از ورهرام زبان پهلوی باستان است و از یک سو نام ستاره مریخ است. بهرام ایزد پیروزی در ایران باستان شمرده می شده است و اندیشه نیاکان ما بر این بوده است که خداوند یکتا (اهورامزدا) نیروی هایش را برای اجرا در بین افراد بشر بین ایزدان (فرشتگان) خود تقسیم نموده است تا آنان آنرا برای مردمان پیاده کنند. از این رو بهرام ایزد پیروزی نامیده شده بوده است و چهارمین روز هفته به نام روز پیروزی روشنایی بر تاریکی و غلبه انسان بر بدی ها و اهریمن نامگذاری شده است.

تیرشید (
چهارشنبه):

تیر برگرفته شده از تیشتر پهلوی است. نیاکان ما تیر را ایزدان و نگهبان باران نامگذاری نموده اند و اینگونه می پنداشته اند که اهورامزدا برای یاری رسانی به کشاورزان و جلوگیری از خشکسالی و باروری زمین و سبز و سالم و پاکیزه ماندن جهان به ایزد باران فرمان میداده است که به یاری مردمان برسد. در کل این روز به نام روز روشنایی باران و خواست پروردگار برای حفظ طبیعت نامگذاری شده است.

اورمزد شید (
پنجشنبه):

اورمزد نام دیگری از دهها نام اهورامزدا است که همه حاکی از قدرت و توانایی پروردگار است. این نام از واژه های پهلوی ارمزد، هرمزد، اورمزد، هورمزد، اهورامزدا، مزدا گرفته شده است. از این رو پنجمین روز هفته به نام روز روشنایی خداوند نامگذاری شده است. از اینرو این واژه هنوز به گونه ای دیگر در شب های جمعه برقرار است و هنوز تصور مردمان ما بر این است که شب های جمعه روز ارتباط با خداوند و فوت شدگان است.

ناهید شید (
آدینه):

ناهید همان آنهیته یا آناهیتا است که ایزد آب قرار گرفته است. در اوستا آناهیتا به صورت دوشیزه ای بسیار زیبا، قدی بلند و اندامی تراشیده نام نهاده شده است و نام دیگر ستاره ونوس نیز آناهیتا یا ناهید است. در کل روز جمعه روز روشنایی آب و مظهر بخشندگی و عنایت پروردگار نامگذاری شده است


[ پنج شنبه 90/10/29 ] [ 4:5 عصر ] [ علیرضا مهدوی ] [ نظرات () ]


[ پنج شنبه 90/10/29 ] [ 3:58 عصر ] [ علیرضا مهدوی ] [ نظرات () ]
[ سه شنبه 90/10/27 ] [ 5:40 عصر ] [ علیرضا مهدوی ] [ نظرات () ]
روزی لقمان به پسرش گفت امروز به تو 3 پند می دهم که کامروا شوی

 

اول اینکه سعی کن در زندگی بهترین غذای جهان را بخوری!

دوم اینکه در بهترین بستر و رختخواب جهان بخوابی

سوم اینکه در بهترین کاخ ها و خانه های جهان زندگی کنی!!!

پسر لقمان گفت:ای پدر ما یک خانواده بسیار فقیر هستیم چطور من می توانم این کارها را انجام دهم؟

لقمان جواب داد:

اگر کمی دیرتر و کمتر بخوری هر غذایی که می خوری طعم بهترین غذای جهان را می دهد.

اگر بیشتر کار کنی وکمی دیرتر بخوابی در هر جا که خوابیده ایاحساس می کنی بهترین خوابگاه جهان است.

و اگر با مردم دوستی کنی و در قلب آنها جای می گیری و آن وقت بهترین خانه های جهان مال توست.... 


[ چهارشنبه 90/10/21 ] [ 6:36 عصر ] [ علیرضا مهدوی ] [ نظرات () ]
مردی با دوچرخه به خط مرزی رسید او دو کیسه بزرگ همراه داشت.

مامور مرزی پرسید:در کیسه ها چیست؟

مردجواب می دهد:شن

مامور کیسه ها را می گردد وبعد از ساعتی می بیند که واقعا درون کیسه ها شن است.

چند سال این مرد همین طور با دوچرخه می آمد می رفت وهر دفعه مامور او را میگشت.

یک سال آن مرد نیامد ومامور آن را در شهر دید پس از سلام واحوال پرسی به او گفت:

من میدانم که تو الکی به مرز نمی آمدی پس بگو چه چیزی را قاچاق میکردی؟

آن مرد پس چند لحظه گفت:

دوچرخه!!!

بعضی وقت ها موضوعات فرعی ما را از موضوعات اصلی غافل می کنند.


[ یکشنبه 90/10/11 ] [ 6:17 عصر ] [ علیرضا مهدوی ] [ نظرات () ]


[ یکشنبه 90/10/11 ] [ 6:16 عصر ] [ علیرضا مهدوی ] [ نظرات () ]


[ یکشنبه 90/10/11 ] [ 5:46 عصر ] [ علیرضا مهدوی ] [ نظرات () ]

چرا خانوم های ایرانی نمیتونن با مردا دست بدن یا لمسشون کنن ؟!؟

 

چارلز دانشجوی انگلیسی با طعنه به دوست و همکلاسی ایرانی اش همایون می گوید :

چرا خانوماتون نمیتونن با مردا دست بدن یا لمسشون کنن !؟ یعنی مردای ایرانی اینقدر کارنامه خرابی دارند و خودشون رو نمیتونن کنترل کنن !؟

 

همایون لبخندی میزند و می گوید :

ملکه انگلستان میتونه با هر مردی دست بده ؟ و هر مردی می تونه ملکه انگلستان رو لمس کنه ؟!

چارلز با عصبانیت می گوید :

نه ! مگه ملکه فرد عادیه ؟! فقط افراد خاصی می تونن با ایشون دست بدن و در رابطه باشن !!

همایون هم بی درنگ می گوید :

خانوم های ایرونی همشون ملکه هستن ... !!!

ارسطو : بُرّنده ترین سلاح یک زن تقوا ونجابت اوست


[ یکشنبه 90/10/11 ] [ 5:42 عصر ] [ علیرضا مهدوی ] [ نظرات () ]

ولادت با سعادت امام موسی کاظم (ع) را به همه ی مسلمانان جهان تبریک می گویم .

زندگی‌نامه امام موسی کاظم علیه السلام:

 نام:موسى‏ بن جعفر.

کنیه: ابو ابراهیم، ابوالحسن، ابوالحسن اوّل، ابوالحسن ماضى، ابوعلى و ابواسماعیل.

القاب: کاظم، صابر، صالح، امین و عبدالصالح.

نکته:امام موسی کاظم علیه السلام در میان شیعیان به «باب الحوائج» معروف است.

منصب: معصوم نهم و امام هفتم شیعیان.

تاریخ ولادت امام موسی کاظم:هفتم ماه صفر سال 128 هجرى. برخى نیز سال 129 را ذکر کردند.

محل تولد امام موسی کاظم: ابواء (منطقه‏اى در میان مکه و مدینه) در سرزمین حجاز (عربستان سعودى کنونى).

نسب پدرى: امام جعفر بن محمد بن على بن حسین بن على بن ابى‏طالب علیهم السلام.

 

نام مادر امام موسی کاظم:حمیده مصفّاة. نام‏هاى دیگرى نیز مانند حمیده بربریه و حمیده اندلسیه نیز براى او نقل شده است. این بانو از زنان بزرگ زمان خویش بود و چندان فقیه و عالم به احکام و مسائل بود که امام صادق علیه السلام زنان را در یادگیرى مسائل و احکام دینى به ایشان ارجاع مى‏داد. و درباره‏اش فرمود: «حمیده، تصفیه شده است از هر دنس و چرکى؛ مانند شمش طلا. پیوسته فرشتگان او را حفاظت و پاسبانى نموده تا رسیده است به من، به خاطر آن کرامتى که از خداى متعال براى من و حجت پس از من است.»

 

مدت امامت امام موسی کاظم: از زمان شهادت پدرش، امام جعفر صادق علیه السلام، در شوال 148 هجرى تا رجب سال 183 هجرى، به مدت 35 سال. آن حضرت در سن بیست سالگى به امامت رسید.

 

تاریخ و علت شهادت امام موسی کاظم: 25 رجب سال 183 هجرى، در سن 55 سالگى، به‏ وسیله زهرى که در زندان سندى بن شاهک به دستور هارون ‏الرشید به آن حضرت خورانیده شد.

 

محل دفن: مکانی به نام مقابر  قریش در بغداد (در سرزمین عراق) که هم اکنون به «کاظمین» معروف است.

 

همسران: 1. فاطمه بنت على. 2. نجمه.

 

فرزندان امام موسی کاظم: درباره تعداد فرزندان آن حضرت چند قول وجود دارد. بنابر نقل یکى از آنها، آن حضرت 37 فرزند داشت که 18 تن از آنان پسر و 19 تن دختر بودند.

 

الف)   پسران‏  امام موسی کاظم

1. امام على بن موسى الرضا(ع).

2. ابراهیم.

3. عباس.

4. قاسم.

5. اسماعیل.

6. جعفر.

7. هارون.

8. حسن.

9. احمد.    10. محمد.

11. حمزه.

12. عبداللّه.

13. اسحاق.

14. عبیداللّه.

15. زید.

16. حسین.

17. فضل.

18. سلیمان.

 

ب) دختران   امام موسی کاظم

1. فاطمه کبرى.

2. فاطمه صغرى.

3. رقیّه.

4. حکیمه.

5. ام ابیها.

6. رقیّه صغرى.

7. کلثوم.

8. ام جعفر.

9. لبابه.

10. زینب.    11. خدیجه.

12. علیّه.

13. آمنه.

14. حسنه.

15. بریهه.

16. عائشه.

17. ام سلمه.

18. میمونه.

19. ام کلثوم.

یکى از دختران امام موسی کاظم (ع) به نام فاطمه، معروف به حضرت معصومه علیهاالسلام که براى دیدار برادرش امام رضا علیه السلام عازم ایران شده بود، در شهر قم بیمار شد و پس از چند روز بیمارى، وفات یافت و در این شهر مدفون گردید. هم اکنون مقبره ایشان زیارتگاه شیعیان سراسر جهان و دانشگاه عالمان و مجتهدان شیعى است.

 

اصحاب ویاران امام موسی کاظم :

تعداد یاران، اصحاب و راویان امام موسى کاظم علیه السلام بسیار است. در این جا نام تعدادى از اصحاب بزرگ آن حضرت ذکر مى‏گردد:

1. على بن یقطین.

2. ابوصلت بن صالح هروى .

3. اسماعیل بن مهران.

4. حمّاد بن عیسى.

5. عبدالرحمن بن حجّاج بجلى.

6. عبداللّه بن جندب بجلى.

7. عبداللّه بن مغیره بجلى.

8. عبداللّه بن یحیى کاهلى.

9. مفضّل بن عمر کوفى.

10. هشام بن حکم.

11. یونس بن عبدالرحمن.

12. یونس بن یعقوب.

زمامداران معاصر:

1. مروان بن محمد اموى - معروف به مروان حمار- (126 - 132 ق.).

2. ابوالعباس سفاح عباسى (132 - 136 ق.).

3. منصور عباسى (136 - 158 ق.).

4. مهدى عباسى (158 - 169 ق.).

5. هادى عباسى (169 - 170 ق.).

6. هارون الرشید (170 - 193 ق.).

 

امام موسى کاظم علیه السلام در عصر خلافت منصور عباسى به مقام امامت نایل آمد. از آن زمان تا سال 183 هجرى، سال وفات آن حضرت، چندین بار توسط خلفاى عباسى دستگیر و زندانى گردید. 

امام موسی کاظم تنها در دوران خلافت هارون الرشید به مدت چهار سال زندانى و در همان زندان به شهادت رسید.

 

رویدادهاى مهم زمان امام موسی کاظم (ع):

1. شهادت امام جعفر صادق علیه السلام، پدر ارجمند امام موسى کاظم علیه السلام، به دست منصور دوانیقى، در سال 148 هجرى.

 

2. پیدایش انشعاباتى در مذهب شیعه، مانند: اسماعیلیه، اَفْطَحیه و ناووسیه، پس از شهادت امام صادق علیه‌السلام و معارضه آنان با امام موسى کاظم علیه السلام در مسئله امامت.

 

3. ادعاى امامت و جانشینى امام جعفر صادق علیه السلام، توسط عبدالله اَفْطَحْ، برادر امام موسى کاظم علیه السلام و به وجود آوردن مذهب افطحیه در شیعه.

 

4. اعراض بیشتر اصحاب امام صادق علیه السلام از عبدالله اَفْطَحْ، و گرایش آنان به امام‏ موسى کاظم علیه‌السلام.

 

5. مرگ منصور دوانیقى، در سال 158 هجرى، و به خلافت رسیدن ابوعبدالله مهدى عباسى، فرزند منصور.

 

6. احضار امام موسى کاظم علیه السلام به بغداد و زندانى نمودن ایشان در آن شهر، به دستور مهدى عباسى.

 

7. زندانى شدن امام موسى کاظم علیه السلام در بغداد، در دوران حکومت هادى عباسى.

 

8. مبارزات منفىِ امام موسى کاظم علیه السلام با دستگاه حکومتىِ هارون‏الرشید، در مناسبت‏هاى گوناگون.

 

9. بدگویی و سعایت على بن اسماعیل، برادرزاده امام موسى کاظم علیه السلام از آن حضرت، نزد هارون الرشید با توطئه‏چینى یحیى برمکى، وزیر اعظم هارون.

 

10. دستگیرى امام کاظم علیه السلام در مدینه و فرستادن آن حضرت به زندان عیسى بن جعفر در بصره، به دستور هارون‏الرشید، در سال 179 هجرى.

 

11. انتقال امام علیه السلام از زندان بصره به زندان فضل بن ربیع در بغداد.

 

12. انتقال امام علیه السلام از زندان فضل بن ربیع به زندان فضل بن یحیى برمکى.

 

13. مراعات کردن حال امام علیه السلام در زندان، توسط فضل بن یحیى و عکس‏العمل شدید هارون به این قضیه.

 

14. مضروب و مقهور شدن فضل بن یحیى، توسط هارون، به خاطر مراعات حال امام علیه السلام در زندان.

 

15. انتقال امام علیه السلام از زندان فضل بن یحیى به زندان سندى بن شاهک.

 

16. مسموم کردن امام علیه السلام با خرماى زهر آلود، توسط سندى بن شاهک در زندان.

 

17. شهادت امام کاظم علیه السلام به خاطر مسمومیت در زندان سندى بن شاهک، در 25 رجب سال 183 هجرى.

 

18. انتقال پیکر مطهر امام موسى کاظم علیه السلام به جِسر (پل) بغداد و فراخوانىِ مردم براى دیدن آن توسط مأموران هارون‏الرشید.

 

19. انزجار سلیمان بن جعفر بن منصور دوانیقى از تحقیر پیکر امام موسى کاظم علیه السلام، توسط مأموران حکومتى، و دستور او به تجهیز و تکفین مناسب شأن پیکر آن حضرت و به خاک سپارى در مقابر قریش بغداد.


[ یکشنبه 90/10/11 ] [ 5:10 عصر ] [ علیرضا مهدوی ] [ نظرات () ]

حضرت علی (ع): مرد را بخاطر پوشیده نگه داشتن همسرش  سرزنش میکنند .

حضرت علی (ع): هنگامی که مردها با مردها در می امیزند وزنها با زنها .

حضرت علی (ع): او زمانی ظاهرمیشود که حقیقتها کم اجر و دنباله رو ها از نابخردان پیروی میکنند.

حضرت علی (ع): عرب ها دچار اختلاف میشوند واشتیاق به ظهور هر لحظه بیشتر میشود .

حضرت علی (ع):عفاف و خویشتن داری از جامعه رخت میبندد وشیطان بر همگان چیره میشود.

حضرت علی (ع): پشتها سنگین شوند و حوادث پی در پی رخ میدهد .

حضرت علی (ع): زنها فرمانروایی کنند و حوادث جانکاه و کمر شکن روی میدهد.

حضرت علی (ع):شکافنده ها بشکافند وتیز پروازان پیش تازنده  حمله کنند.

حضرت علی (ع):عراق را فتح کنند و هرنوع اختلافی را با خونریزی پاسخ دهند .

حضرت علی (ع): کسی که امر به معروف میکند خوار میشود و کسی که مرتکب گناه میشود  مورد ستایش قرار میگیرد.

حضرت علی (ع): هنگامی که نیاز ها و گرفتاریها زیاد شود مردم همدیگر را نشناسند.

 

پیامبر اکرم (ص): برای مردم زمانی میرسد که تنها هم و غمشان شکم انهاست  وشرف انها تجملات زندگی و قبله ی انها زنانشان میشود .

پیامبر اکرم (ص):هنگامی که روالط نامشروع شیوع پیدا میکند وزلزله زیاد میشود .

پیامبر اکرم (ص): دین ایین مردم درهم و دینارشان میشود و انها بدترین خلایق هستند وبرای انهادر نزد خدا اجر ومقامی نیست .

پیامبر اکرم (ص): هنگامی که مردم برای کارهای ناشایست با هم همکاری میکنند و در احکام دین از همدیگر دوری میکنند.

پیامبر اکرم (ص): انسان به  پدر ومادرش جفا میکند ولی با دوستانش ازراه وفا و صفا وارد میشود.

 پیامبر اکرم (ص):هنگامی که تکبرو خودپرستی در اعماق دلها نفوذ میکند انطور که سم ها در بدن نفوذ میکند.

پیامبر اکرم (ص): گناهان علنی میشود ومحرمات الهی سبک شمرده میشود .

پیامبر اکرم (ص): زمانی می اید که مردم گرگ درنده میشوند و هرکس گرگ نباشد او را میخورند .

پیامبر اکرم (ص):مردم به انجام منکرات تظاهر میکنند....و اموال برای موسیقی خرج میشود.

پیامبر اکرم (ص):هنگامی که امت من نماز را ضایع می کنند واز شهوات پیروی می کنند وقیمتها بالا میرود.

پیامبر اکرم (ص): مردها خود را شبیه زنها و زنها خود را شبیه مردها درست میکنند .

پیامبر اکرم (ص):زمانی می اید که قاریان قران را میخوانند ولی از حلقوم انان تجاوز نمیکند (عمل به قران نمیشود)

پیامبر اکرم (ص):قران را طبق خواسته های خود توجیه میکنند و ایین خدا را با رای خود تفسیر و تحلیل میکنند.

پیامبر اکرم (ص):هنگامی که زنها جامه ی مردها را بپوشند وپوشش حیا از انان گرفته شود.

پیامبر اکرم (ص):ثروتمندان امت من برای سیاحت به مکه میروند,و متوسطین انها برای تجارت وفقرای انها برای ریا و تظاهر (افراد خالص کمند)

پیامبر اکرم (ص): قران با لحن غنا خوانده میشود بدون اینکه با خوف و خشیت از پروردگار همراه باشد .

پیامبر اکرم (ص): زلزله زیاد میشود (در اخر الزمان و نزدیک ظهور )

 امام صادق (ع): رودخانه ها خشک میشود وقحطی و گرانی پیش میاید.

 

(منبع: کتاب یوم الخلاص نوشته ی سلیمان کامل سلیمان)


[ جمعه 90/10/2 ] [ 12:27 عصر ] [ علیرضا مهدوی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 44
بازدید دیروز: 40
کل بازدیدها: 190634
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما AmmarName.ir