سفارش تبلیغ
صبا ویژن

السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)
 
قالب وبلاگ

نامهای رسول خدا (ص) از نظر خدا
رسول گرامی اسلام (ص)، در حدیثی مفصل به جابر بن عبدالله انصاری، چنین فرمودند: «من شبیه‏ ترین مردم به آدم هستم و ابراهیم شبیه ‏ترین مردم از نظر خلقت و اخلاق به من است و خداوند از بالاى عرش‏ خود مرا با ده نام‏ نامیده است...»

در اینجا رسول خدا (ص)، این نامها را برمی شمرند که عبارت است از:
1. محمد: «... [خداوند] نام مرا از نام خود مشتق ساخته و مرا محمّد نامیده و او خود محمود است و مرا در بهترین نسل از امتم مبعوث کرده...» و «...مرا در قرآن محمّد نامیده و من در قیامت در داورى محمود هستم و کسى جز من شفاعت نمى‏کند.»
2. احید:  «در تورات مرا احید نامیده که از توحید است و با توحید، بدن‏ هاى امّت مرا بر آتش حرام کرده...»
3. احمد: «...و در انجیل مرا «احمد» نامیده است، پس من در میان اهل آسمان محمود هستم و امّت مرا حامدین (ستایشگران) قرار داده...»
4. ماح: «و مرا در زبور «ماح» نامیده که به وسیله من خداوند بتها را از زمین محو کرده...»
5. حاشر: «و در قیامت مرا «حاشر» نامیده که مردم بر قدم من محشور مى‏شوند...» یعنی در محشر، مردم پس از رسول خدا (ص) محشور می شوند.
6. موقف: «و نیز مرا موقف نامیده که مردم را در برابر خدا برای حساب، نگه می دارم» 7. عاقب: «و مرا عاقب نامیده که در پس همه پیامبران آمده‏ام و پس از من پیامبرى نخواهد بود و مرا پیامبر رحمت و پیامبر توبه و پیامبر محبت قرار داده...»
8. مقفی: «و نیز مقفّى نامیده است که پس از همه پیامبران آمده‏‌ام...» ایشان در ادامه فرمودند: «و من قیّم و کامل و جامع هستم و خداوند بر من منّت نهاده و گفته است: یا محمّد! خداوند بر تو درود مى‏فرستد و من هر پیامبرى را به سوى امتش با زبان آنان فرستادم و تو را به هر سرخ و سیاهى از خلق خود فرستاده‏ام و تو را با رعب [در دل دشمنان] پیروز کرده‏ام که کسى را با آن پیروز نکرده‏ام و غنیمت [جنگى] را براى تو حلال کرده‏ام و به کسى پیش از تو حلال نکرده بودم و به تو و امّت تو گنجى از گنج‏هاى عرشم را داده‏ام که همان فاتحة الکتاب و آیات پایانى سوره بقره است و براى تو و امّت تو همه ی زمین را سجده‏ گاه و خاک آن را پاک‏ کننده قرار داده‏ام. تو را با یاد خودم هم ردیف قرار داده ‏ام، تا کسى از امّت تو مرا یاد نکند، مگر اینکه تو را هم همراه با من یاد کند، خوشا به حال تو و امّت تو اى محمد!»

پیامبر بشارت و بیم دهنده
گروهی از یهودیان خدمت حضرت رسول (ص) آمدند و سؤال کردند که: به چه سبب تو را محمد و احمد و ابوالقاسم و بشیر و نذیر و داعی نامیده اند؟

فرمودند: مرا «محمد» نامیدند زیرا که در زمین مورد ستایش قرار گرفتم؛ و «احمد» نامیدند برای آن که مرا در اسمان ستایش می کنند؛ و «ابوالقاسم» نامیدند برای آن که حق تعالی در قیامت، بهشت و جهنم را به سبب من قسمت می نماید، پس هر که کافر شده است و ایمان به من نیاورده است از گذشتگان و آیندگان به جهنم می فرستد و هر که ایمان آورد؛ به من و اقرار نماید به پیغمبری من، او را داخل بهشت می گرداند؛ و مرا «داعی» خوانده است برای آن که مردم را دعوت می کنم به دین پروردگار خود؛ و مرا «نذیر» خوانده است برای آن که می ترسانم به آتش هر که را نافرمانی من کند؛ و «بشیر» نامیده است برای آن که بشارت می دهم مطیعان خود را به بهشت.»

نام رسول خدا (ص) نزد اهل کتاب
بعضی از علما از قرآن مجید چهارصد نام برای آن حضرت بیرون آورده اند. مشهور  است که نام آن حضرت در تورات «مودمود» است و در انجیل «فارقلیط» یا «بارقلیطا» و در زبور «فارقلیط.»

مرحوم علّامه شعرانىّ در کتاب اثبات نبوّت، ص 241 مى گوید: «حضرت مسیح (ع) بشارت به آمدن «فارقلیط» داد و این لغت یونانى است و در اصل «پِرِکلیتوس» است، که چون وارد زبان عربی گشت، تبدیل به «فارقلیط» شد و پرکلیتوس کسى است که نام او بر سر زبانها است و همه او را ستایش می کنند و معنى «أحمد» همین است. و نزد این بنده، کتاب لغت یونانى به انگلیسى هست، آن را به آشنایان زبان انگلیسى نشان دادم، گفتند:

«پرکلیتوس» را به همین معنى ترجمه کرده اند، حتّى معنى تفضیلى که در «احمد» است (یعنى ستوده‏ تر) و در محمّد نیست از کلمه «پرکلیتوس» یونانى نیز فهمیده مى‏شود... به عقیده ما ترجمه أوّل صحیح است، و در قرآن فرموده است: «وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ»  (و [در انجیل] به رسولی بشارت دادم که بعد از من می آید و نامش احمد است.)»


[ شنبه 91/11/14 ] [ 8:18 عصر ] [ علیرضا مهدوی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 72
کل بازدیدها: 191861
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما AmmarName.ir