سفارش تبلیغ
صبا ویژن

السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)
 
قالب وبلاگ

تنفیذ حکم دومین دوره ریاست جمهوری آیت ‏اللَّه "خامنه‏ ای" از سوی "امام خمینی" (1364 ش)


چهارمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ بیست و پنجم مردادماه 1364ش برگزار شد. آیت‌الله العظمی خامنه‌ای‌، حبیب‌الله عسگراولادی و سیدمحمود کاشانی‌، نامزدهای این دوره از انتخابات بودند. در این دور از انتخابات نیز آیت‌الله العظمی خامنه‌ای هم‌چون دوره پیشین، با کسب بیش از 12 میلیون از مجموع 14،2 میلیون رأی ماخوذه به مقام ریاست‌جمهوری انتخاب شدند. آیت‌الله العظمی خامنه‌ای طی هشت سال ریاست‌جمهوری، سفرهای متعددی به کشورهای خارجی داشتند. نطق سال 1366ش معظم‌له در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد‌، به‌ویژه در نشان دادن مظلومیت نظام جمهوری اسلامی ایران و توطئه‌های استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی سهم به‌سزایی داشت‌. از مهم‌ترین رویدادهای دوره دوم ریاست‌جمهوری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، می‌توان به پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد که 26 تیرماه 1367ش به وقوع پیوست و رحلت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در 14 خردادماه 1368ش اشاره کرد. در پی این رویداد بود آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) از سوی مجلس خبرگان رهبری‌، جانشین حضرت امام (ره) شدند. این واقعه، کم‌تر از 2 ماه پیش از برگزاری پنجمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری رخ داد.

  عملیات فتح 10 در شمال اربیل توسط سپاه(1366ش)
عملیات‌ فتح 10 در چنین روزی از سال 1366 هجری شمسی با مشارکت‌ معارضان‌ کرد عراقی به مرحله اجرا گذاشته شد. عملیات‌ فتح 10 نیز مانند سایر سلسله‌ عملیات‌های‌ فتح‌ در عمق‌ جبهه‌ شمالی‌ دشمن‌ و مشخصاً‌ در محور شمال‌ شرقی‌ استان‌ کردنشین‌ اربیل‌ عراق، با مشارکت‌ معارضان‌ کرد عراقی‌ به‌ اجرا درآمد. نیروهای‌ خودی‌ در شامگاه ‌سیزدهم شهریورماه سال ‌1366 هجری شمسی با رمز مبارک "یا اباعبدالله‌ الحسین (ع)" به‌طور نامنظم‌ و با حمله‌ای‌ محدود، مواضع‌ خودی‌ را به‌ قصد انهدام‌ نیروهای‌ دشمن‌ بر بلندی‌های‌ منطقه‌ ترک‌ کردند. رزمندگان سپاه اسلام با رعایت‌ اصل‌ استتار و غافل‌گیری‌، هم‌زمان‌ با اعلام‌ رمز عملیات،‌ به‌ نابودی ‌سی و شش پایگاه‌ حفاظتی‌ و مقر فرماندهی‌ گردان‌ "خفیفه" در بلندی‌های‌ منطقه‌ پرداختند. هم‌چنین‌ قوای‌ ایرانی‌ و معارضین‌ عراقی‌ توانستند پانزده دستگاه‌ خودروی‌ نظامی، سه قبضه‌ توپ‌ ضد هوایی، سه زاغه‌ مهمات، چهار دستگاه‌ خودروی‌ مهندسی‌ و چندین‌ قضبه‌ انواع‌ سلاح‌های‌ نیمه‌سنگین‌ دشمن‌ را نابود نمایند. در جریان‌ عملیات‌ فتح 10،‌ ده‌ها دستگاه‌ خودرو، ده‌ها قبضه‌ سلاح‌ انفرادی، مقداری‌ مهمات‌ و چند قبضه‌ توپ‌ ضد هوایی‌ دشمن‌ توسط‌ رزمندگان‌ اسلام‌ به‌ غنیمت‌ گرفته‌ شد. علاوه بر این‌ها،‌ تعداد پانصد نفر از نیروهای‌ دشمن‌ بعثی کشته‌ و زخمی‌ شدند و ده‌ها نفر نیز به‌ اسارت‌ درآمدند.

  شهادت روحانی مبارز حجت ‏الاسلام "شیخ علی اوسطی" (1357 ش)
حجت الاسلام شیخ علی اوسطی در سال 1310 ش در تهران به دنیا آمد. وی پس از مرگ پدرش در کودکی، صبح‏ها در معادن سنگ و آهک کار می‏کرد و شب‏ها به تحصیل می‏پرداخت. اوسطی بعدها راهی حوزه علمیه قم شد و به ادامه تحصیل در علوم اسلامی پرداخت. او پس از شروع مبارزه مجدد و جدی مردم با رژیم سلطنتی در سال 1356 ش، همراه دیگران به مبارزات خیابانی پرداخت و با سنگ و فلاخن با کماندوهای شاه می‏جنگید، از این رو به "شیخ فلاخن انداز" معروف شده بود. وی در سال 1356، در مقابله با رژیم شاه به همراه مردم دست به راهپیمایی زد و همچنین مراسم چهلم شهدای 19 دی قم را به همراه دیگران اجرا کرد. در سال 57، بارها با سربازان شاه جنگید و رشادت‏ها نشان داد تا این که در 13 شهریور 1357 ش برابر با عید سعید فطر، بر اثر اصابت گلوله کماندوها، در قم به شهادت رسید.

  تصویب منشور ملل متفق توسط مجلس شورای ملی (1324 ش)
مجلس شورای ملی در جریان جنبش مشروطه و بر پایه اولین قانون اساسی ایران تشکیل شد و همراه با مجلس سنا، در حکم پارلمان ایران بود. در دوران‌های آغازین مجلس، به احترام فرمان مشروطیت مظفرالدین‌شاه به مجلس شورای ملی ایران «دارالظفر» نیز می‌گفتند. مجموعه مجلس شورای ملی و مجلس سنا را اغلب به نام «مجلسین» می‌خواندند. از صدور فرمان مشروطیت در سال 1285 خورشیدی تا انقلاب اسلامی 1357 خ. کلاً 24 دوره مجلس شورای ملی تشکیل شد که البته در میان برخی از این دوره‌ها ایام فترت پیش می‌آمد و کشور بدون مجلس می ماند.

  برپایی نخستین تظاهرات میلیونی مردم تهران بعد از نماز عید فطر علیه رژیم پهلوی (1357 ش)
علی‏رغم اختناق ایجاد شده توسط رژیم پهلوی، پیگیری نهضت از طرف امام خمینی(ره) و روحانیت معظمٌ، در روز عید فطر سال 1357ش تجلی نمود و مردم در شهرهای تهران، قم، خمین، کرج و ایلام و دیگر شهرها پس از برگزاری نماز عید به حرکت در آمده و شعارهای کوبنده بر ضد رژیم سردادند. در تهران، ده‏ها هزار نفر برای شرکت در نماز عید فطر در منطقه قیطریه گرد آمدند و نماز عید را به امامت آیت‏اللَّه مفتح به جای آوردند. آن‏گاه حجت‏الاسلام باهنر سخنرانی مبسوطی پیرامون اوضاع کشور ایراد نمود. از آن پس، راهپیمایی با شکوه مردم آغاز شد. راهپیمایان در تهران با ابراز محبت به سربازان ارتشی، خواستار پیوستن ارتش به ملت شدند. تظاهرات روز عید فطر با حضور میلیونی مردم، این نکته را عیان ساخت که رهبری نهضتی که آغاز شده و هر روز شعله‏های آن، زبانه بیشتری می‏کشَد، در دست روحانیان و به زعامت امام خمینی(ره) است. نکته قابل توجه در تظاهرات تهران و شهرستان‏ها، شرکت فعال و گسترده بانوان بود که پا به پای مردان در این راهپیمایی حضور داشتند. این راهیپمایی عظیم و تظاهرات روزهای بعد، زمینه را برای وقوع حادثه خونین هفدهم شهریور فراهم ساخت و دست رژیم را بار دیگر به خون مردم، رنگین نمود.

  روز بزرگداشت "ابوریحان محمد بن احمد خوارزمی بیرونی" دانشمند نامدار جهان اسلام
ابوریحان بیرونی از برجسته‏ترین دانشمندان سراسر اعصار بشری و از بزرگ‏ترین دانشمندان ایرانی عهد اسلامی، در سال 362 ق در شهر بیرون واقع در جمهوری ازبکستان امروزی به دنیا آمد. 25 سال نخست عمر خود را در خوارزم گذراند و علوم مختلف را آموخت. سپس به بخارا، پایتخت سامانیان رفت و در آنجا، از حمایت معنوی امیر منصور بن نوح سامانی برخوردار گردید. در این دوره، ابوریحان با ابن سینا مکاتبات علمی داشته است. ابوریحان در زمان حکومت سلطان محمود غزنوی به دربار راه پیدا کرد و در سفرهای جنگی محمود به هندوستان و مسافرت‏های ممتد او به آن دیار، همراه وی بود. او در ضمن این سفرها بود که با دانشمندان آن سامان آشنا شد و علاوه بر فراگیری زبان سانسکریت، علوم و عقاید هندوان نیز آگاهی یافت و کتاب مالَلهِند را نگاشت. آثار ابوریحان بیرونی، محدود به مرزهای تخصصی رشته‏های دانش بشری در آن روزگار نگردیده، بلکه با اندیشه وسیع خود، همه ابعاد معرفت را در برگرفته است. اگر دانش‏های نقلی را کنار بگذاریم، وی در معارف عقلی، خصوصاً در شعب علوم اثباتی و انسانی، صاحب نظر و موثر است. بیرونی نویسنده پرکاری بود که تا بیش از یکصد و شصت اثر از خود بر جای گذاشت. این کتب در فنون گوناگون از قبیل ریاضی، نجوم، جغرافیا، فیزیک، مکانیک، طبیعی، گیاه‏شناسی، طب، ادبیات، تاریخ، دین و فلسفه به رشته تحریر درآمده‏اند. وی سرانجام در 2 رجب سال 440ق در 78 سالگی در غزنین درگذشت. در جمهوری اسلامی ایران، 13شهریور، به پاسداشت مقام‏علمی آن یگانه‏روزگار، به نام ابوریحان‏بیرونی مزین شده‏است.

  روز تعاون
تعاون و همکاری می‏تواند در جهت رشد و شکوفایی جامعه، نقش بسزایی داشته باشد. با گسترش فرهنگ تعاون، وحدت و یکدلی درجامعه، حاکم و ابتکارها و خلاقیت‏ها پدیدار می‏گردد و جامعه از آسیبِ دشمنان مصون می‏ماند. در جهان امروز، برای کسب توفیق در کلیه مسائل اقتصادی و فرهنگی باید همکاری باشدتا بتوان به مقاصد عالی دست یافت. به منظور ایجاد این همکاری، در اصل44 قانون اساسی، بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، مطرح و شرح و تفصیل آن در 13 شهریور 1370، به تصویب مجلس رسید. در این راستا، وزارت تعاون به منظور اعمال نظارت دولت و حمایت و پشتیبانی از بخش تعاونی در تاریخ 10 دی 1370 تشکیل گردید. ایجاد و تأمین شرایط و امکانات کار برای همگان؛ پیشگیری از تمرکز ثروت در دست افراد و گروه‏های خاص؛ جلوگیری از کارفرمای مطلق شدنِ دولت؛ پیشگیری از انحصار، احتکار و تورم؛ توسعه و تحکیم مشارکت و تعاون عمومی بین همه مردم و قرار دادن وسایل کار در اختیار افراد کاری و بیکار، از اهداف بخش تعاون می‏باشند.

  شهادت شهید صمد افقی کویچ (1360ش)
شهید صمد افقی کویچ در اردیبهشت‌ماه سال 1339ش در روستای کویچ از توابع شهرستان اهر درحالی‌که همه‌جا غرق گل و شکوفه بود، دیده به جهان گشود و عطر پاکش فضای خانه را زینت بخشید. آن‌گاه که وجود کوچک و معصومش روی دست پدر نشست؛ کسی چه می‌دانست که در آینده‌ای نه چندان دور جاویدالاثر خواهد شد.او در جمع خانواده‌ای دین‌دار رشد کرد و بزرگ شد و باغ‌های باصفای کودکی و نوجوانی را با شادی پشت سر گذاشت. صمد پس از آغاز جنگ تحمیلی، از آن‌جایی که نظام جمهوری اسلامی را با جان و دل دوست می‌داشت و هجوم ناجوانمردانه‌ کفار بعثی را تاب نمی‌آورد، تصمیم گرفت در جبهه‌های حق علیه باطل حاضر شود و به دفاع از اسلام و مسلمین بپردازد. او که ازدواج کرده بود و دو فرزند ثمره‌ ازدواجش بودند؛ همسر و فرزندان، خانه و کاشانه و تمام وابستگی‌هایش را رها کرد و برای لبیک گفتن به ندای امام (ره) عازم جبهه‌های نور شد. وی آموزش خدمت دو ماهه‌ خود را در سال 1360ش در پادگان عجب‌شیر گذراند. سپس در پانزدهم تیرماه همان سال، به جبهه‌های نبرد روانه گشت. طی مدت حضور بی‌تابانه خود در دشت خون، زخم‌ها بر جانش نشست و او بیش‌تر و بیش‌تر شیفته شهادت شد. صمد در 26 تیرماه 1360ش بر اثر اصابت ترکش از ناحیه‌ پا و بار دیگر در 28 مردادماه 1360ش از ناحیه دست مجروح گشت. صمد، مرد زخم و جراحت بود و با هر زخم که بر جانش می‌نشست، بی‌تاب عروج می‌شد و پرواز. او بعد از ماه‌ها دفاع و جهاد در مقابل دشمنان دین و انقلاب عاقبت در تاریخ سیزدهم شهریورماه سال 1360 هجری شمسی در منطقه‌ کرخه نور بر اثر اصابت ترکش، در سن 21 سالگی شهادت را در آغوش کشید و جاویدالاثر گردید.

  شهادت شهید سیدعباس حسینی (1365ش)
شهید سیدعباس حسینی، سال 1344ش در رهنان اصفهان چشم به جهان هستی گشود. او دوران کودکی را در سایه پرمهر خانواده سپری کرد و در هفتمین پائیز زندگی به مدرسه رفت اما به‌علت مشکلات مالی و فقر خانواده، موفق به ادامه تحصیل در مقطع راهنمایی نگردید و برای امرار معاش به شغل دام‌داری روی آورد.با اوج‌گیری مبارزات مردمی انقلاب اسلامی، سیدعباس به خیل عظیم تظاهرکنندگان پیوست. وی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، در دوران جوانی به همان پیشه دام‌داری مشغول شد؛ تا این‌که جنگ تحمیلی او را به جبهه‌های نبرد کشاند. سیدعباس حسینی پس از رشادت‌های فراوان، سرانجام در تاریخ سیزدهم شهریورماه سال 1365 هجری شمسی در منطقه عملیاتی فاو در سن 21 سالگی به فیض عظیم شهادت نائل آمد. پیکر پاک شهید سیدعباس حسینی در گلزار شهدای رهنان به خاک سپرده شده است.

  شهادت شهید مظفر عرفانی نوزاد رودپشتی (1368ش)
شهید مظفر عرفانی نوزاد رودپشتی، دوم مردادماه 1336 در روستای پائین‌رودپشت از توابع شهرستان لنگرود، قدم به عرصه هستی گذاشت. او دوران کودکی را در میان جمع مهربان مردم زادگاهش گذراند و در سن 7 سالگی به سوی مدرسه روانه شدند و تا اخذ مدرک سیکل، ادامه تحصیل داد. عرفانی پس از اتمام تحصیلات در کارخانه جوراب آسیا استخدام شد و به‌منظور ارج نهادن به سنت حسنه پیامبر (ص‌) با دوشیزه‌ای فداکار و پاکدامن ازدواج نمود. با شروع جنگ تحمیلی، عرفانی به صف سربازان جان‌برکف روح‌الله پیوست در جرگه بسیجیان پایگاه حمزه سیدالشهداء، به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام شد و سرانجام پس از رشادت‌های فراوان در سیزدهم شهریورماه سال 1368 هجری شمسی در خاک فاو در سن 32 سالگی به وصال حق رسید. پیکر پاک شهید مظفر عرفانی نوزاد رودپشتی را پس از تشییع، در گلزار شهدای لنگرود به خاک سپردند.


[ دوشنبه 91/6/13 ] [ 7:58 صبح ] [ علیرضا مهدوی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 36
کل بازدیدها: 192223
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما AmmarName.ir